Onderliggend gaat het goed!

Het ligt de meeste topmannen in hun mond bestorven: onderliggend gaat het goed met het bedrijf. U zult het deze weken, waarin bedrijven de boeken over 2015 openen, nog vaak horen. Maar wat is onderliggend?

 

Daar kun je alle kanten mee op. Mijn collega Jelle Maasbach vertelde de luisteraars terecht dat de winst van Unilever  in 2015 met 5 procent was gedaald. Topman Paul Polman was er als de kippen bij om dat te corrigeren: onderliggend gaat het goed!

 

De “core operating profit” van Unilever, waar Polman het liefst naar verwijst, is in 2015 met 12 procent gestegen naar maar liefst 7,9 miljard euro. Ik zal niet ontkennen dat dat een indrukwekkend bedrag is.

 

Die core operating profit is een winstcijfer waarbij “non core items” zijn opgeteld. Dat is het saldo van wat in de volksmond eenmalige baten en lasten heet. Daaronder vallen bijvoorbeeld opbrengsten door het afstoten van bedrijfsonderdelen en andere eenmalige waardeveranderingen.

 

Wie kijkt naar de echte nettowinst en de winst per aandeel, wat beleggers eigenlijk moeten doen, ziet juist een zwak jaar voor Unilever. Zo is de nettowinst, Jelle zei het al, met 5 procent gedaald en de winst per aandeel met 4 procent. “Onder de streep” is minstens zo belangrijk om naar te kijken als naar “onderliggend”!

Plaats een reactie